25, Thinking Outside the box met Blue Ocean Strategy

Klik op de video hierboven.
De video is expres opgenomen in de ‘upright position’ én voorzien van ondertiteling.

**KIJK-TIP**

(1) Deze video is ondertiteld.

(2) Bekijk je deze vlog op je smartphone? Tik op de video om ‘m beeldvullend te bekijken. Hieronder vind je de uitgeschreven tekst.


Hey hoi, leuk dat je kijkt naar opnieuw een vlog van Growdiction.
Ik ben Henk-Jan van Essen, en in deze vlog ga ik het met je hebben over ‘Thinking out of de box’.

Want, wat is namelijk het geval, een aantal weken geleden zag ik op LinkedIn een filmpje dat ging over Thinking out of the box en ik heb het opgezocht en ik kan dat in die hele tijdlijn nergens meer vinden… Ik denk: ‘Weet je wat ik doe? Ik maak er gewoon even zelf een videootje van.’

Het gaat namelijk om het volgende: Het videootje zegt: ‘Je gaat op sollicitatiegesprek voor een managementfunctie en in dat sollicitatiegesprek is zo’n typisch assessment-moment waar je een vraag krijgt voorgelegd. Die vraag, die is als volgt:

Je zit in een tweezitter, in een auto op een hele stormachtige dag en je rijdt op een gegeven moment door een straat en daar zie je een bushokje en in dat bushokje zitten drie mensen. Je kijkt en je ziet de vrouw van je dromen.
Wooow, fantastisch daar is ze dan maar daarnaast, als tweede, staat je allerbeste vriend. Daar heb je iets mee. De derde, dat is een mevrouw een hele oude mevrouw waarvan je eigenlijk al ziet, door je beregende ruit heen, dat gaat niet goed met die mevrouw die zou eigenlijk naar het ziekenhuis moeten.

Een duivels dilemma. Want wat doe je?
Ga je voor de vrouw van je dromen en dan laat je je vriend achter samen met die oude mevrouw, die eigenlijk naar het ziekenhuis moet. Neem je je vriend mee omdat het je vriend is? Dan laat je de vrouw van je dromen achter bij de mevrouw die naar het ziekenhuis moet. Of, ben je zo vol goedertierenheid dat je dus die oude mevrouw meeneemt en naar het ziekenhuis brengt. Maar ja, dan laat je wel je goeie maat met de vrouw van je dromen achter. Wat moet je nou doen?

Ik zat dat filmpje te bekijken en ik dacht: ‘Ja maar, dat is typisch out of de box. Zo gaat dat nou eenmaal en dat is bij bedrijfsleven is het precies hetzelfde. Ik kom zo meteen op het antwoord, hoor. In het bedrijfsleven is het precies hetzelfde, ook daar worden we regelmatig geconfronteerd met dat soort duivelse dilemma’s waarvan je denkt: ‘Arghhh, wat moet ik nu? Wat is nu de volgende stap in mijn organisatie?’

De mensen van de Blue Ocean Strategy die zeggen dan: ‘Schrijft dat nou eens even op. Schrijf nou eens… zet nou eens alles op een lijntje en schrijf nou eens op wat er gebeurt.’

Dus, terwijl ik dat filmpje zat te kijken heb ik hem op pauze zetten heb ik gedacht: ‘Wat zou ik doen?” Dus ik deed het volgende: ik trok een lijn en dan zie ik dan, oké daar heb je de vrouw van je dromen, die schrijf ik op. Je allerbeste vriend. De oude behoevende mevrouw die eigenlijk naar het ziekenhuis moet. En dan denk je ‘Klaar!’ Nee, want je hebt nog jezelf, ‘IK’,

En, ik heb die tweezitter, waardoor ik dus maar één persoon mee kan nemen. En in die laatste zin, daar zit het. Omdat ik zeg: “Er is maar één persoon die je mee kunt nemen.” Ik zei net: “Die IK mee kan nemen,” maar als je ervan maakt: “Er kunnen twee personen in die auto,” dan wordt het al een interessante casus.

Als je dan over jezelf nadenkt, ‘Wat wil ik nou? Ja, ik wil samen zijn bij de vrouw van mijn dromen. Dus wat doe ik? En dat was ook daadwerkelijk het antwoord op de vraag… Wat doe je in deze situatie?
Je geeft je auto mee met je beste vriend en die laat je die oude vrouw naar het ziekenhuis brengen, waardoor jij in de bushokje samen blijft met de vrouw van je dromen. Nou en zo werkt het, (slim hé?) en zo werkt het dus bij ondernemers net zo.

Soms zitten wij met ondernemers aan tafel die hebben zo’n dilemma. ‘Wat moet ik nou doen?’ Dezelfde strategie passen we toe. We schrijven het op een whiteboard of op een flip-over, we schrijven alle onderdelen die erbij horen op en we krassen gewoon onderdelen weg.

“Wat willen we nou heel graag? Welke twee zijn nou het allerbelangrijkst?” Je zult zien, als je deze methode toepast, deze out of de box methode, dan krijg je vanzelf nieuwe inzichten. Of het de beste oplossing is, dat kan ik hier vandaan niet bepalen, maar ik weet wel dat het enorm helpt in deze manier van planmatig bezig zijn met je bedrijf. Nou, ik zat er vanochtend over na te denken en zoals je weet, ik dacht: ‘Hey weet je wat ik doe?
Ik maak er gewoon even een videootje van.”

Tot zover.
Tot de volgende keer.

Dàààg