32, De wetmatigheid van zwaartekracht in ondernemerschap

 

Klik op de video hiernaast.
De video is expres opgenomen in de ‘upright position’ én voorzien van ondertiteling.
**KIJK-TIP**
(1) Deze video is ondertiteld.
(2) Bekijk je deze vlog op je smartphone? Tik op de video om ‘m beeldvullend te bekijken. Hieronder vind je de uitgeschreven tekst.


Hey, hoi, ontzettend leuk dat jij opnieuw kijkt naar een vlog van Growdiction.

Ik ben Henk-Jan van Essen en in deze vlog ga ik het met je hebben over de wetmatigheid van zwaartekracht.

Hóoo! Niet gelijk wegklikken. Dit wordt geen ingewikkeld natuurkundig verhaal, dit gaat over ondernemerschap. Wat is namelijk het geval, Marco en ik zijn in de afgelopen weken bij zo maar 5 ondernemers op de koffie uitgenodigd.

 

Dat heeft te maken met het feit dat wij in het vierkant: Den Haag, Zoetermeer, Alphen aan den Rijn, Lisse, op zoek zijn naar ondernemers die ongeveer 3,5 tot zeg maar 8 miljoen euro omzet hebben, een handels- óf een maakbedrijf hebben en zeggen: ‘Ik zit maar steeds tegen dat glazen omzetplafond aan en ik wil er eigenlijk doorheen met mijn omzet. Het lukt me maar niet. Ik heb eigenlijk geld nodig, maar aan geld alleen heb ik niet genoeg, dat kan ik overal krijgen. Ik heb ook mensen nodig die mij helpen, om doordat glazen omzet plafond te breken.’ ”

Nou, in dat geval, als jij mijn vlogs hebt bekeken eerder, dan weet je dat dát precies is wat wij doen. Als je deze vlog voor het eerst ziet, dan weet je nu dat wij dat doen: De zwaartekracht, de wetmatigheid van zwaartekracht. Wat blijkt namelijk: Veel van de bedrijven waar wij mee werken, die hebben te maken met recurring business, met klanten die steeds bij je blijven kopen.

Weet je wat er gebeurt bij zwaartekracht? ‘Nee, vertel eens.’ Nou, op het moment dat ik iets vast hou en ik laat iets los, dan valt het. Ja, dat is nieuw hé? Stel je voor dat ik een klant heb, die ik vast heb, die steeds iedere maand opnieuw omzet bij mij brengt en ik laat hem los. Dan is het effect heel goed mogelijk, dat die stuitert en zijn business nog een keer brengt, nog een keer brengt, nog een keer brengt en op een gegeven moment na drie, vier, vijf, zes, zeven, acht maanden, neemt die orderportefeuille af.

Wat zag ik bij alle bedrijven waarbij wij op visite waren? Dat zij ervan uitgingen, dat het kwam door de markt. ‘Née, maar de markt is ruk en het is ook logisch dat onze klanten minder bij ons kopen.’ Mensen kopen bij mensen. Als jij een handelsbedrijf hebt of en maakbedrijf, ligt het op de loer om op een gegeven moment de denken: ‘Nou ja, die business komt toch wel binnen. We krijgen toch wel 6 miljoen op jaarbasis met een bepaald rendement.’ Dan zie je, dat de eigenaar wat langer in Spanje blijft dan dat de bedoeling was. Of dat de salesmanager het team onvoldoende heeft aangestuurd, omdat ze eigenlijk geen target hebben gezet en zeiden: “Nou ja, we deden vorig jaar 6 miljoen, dus als we dit jaar weer 6 miljoen doen, dan is dat fantastisch.”

Wat er dus gebeurt in de wetmatigheid van zwaartekracht bij klanten, is dat als je zo’n klant los laat, dan kan het nog een paar keer zijn dat die orderportefeuille orders stuurt. Maar op een gegeven moment je ziet hem al niet eens meer, hij komt dan niet eens meer op je radar.

Mensen kopen bij mensen. Dat betekent dat je als salesteam constant contact moet hebben met je klant in je recurring business.

Ja, ik hoor je al denken: ‘Ja, van Essen. Je kan makkelijk lullen, maar dat is helemaal niet waar.’ Nee? ‘Née, want ik koop bij bol.com en mensen kopen bij mensen geldt niet bij bol.com.’ Ja dat klopt. Maar de wetmatigheid van de zwaartekracht geldt zelfs bij bol.com. ‘Née, maar ik wordt nooit gebeld door iemand van bol.com.’ Nee maar de wetmatigheid van zwaartekracht geldt wel. Want jij hebt een account bij bol.com. Jij ziet een product, je hoeft maar op 2 of 3 knopjes te drukken en voordat je het weet ligt het morgen of overmorgen bij je thuis. Het gemak waarmee jij bij bol.com kunt kopen, maakt dat jij bij bol.com koopt. Want zelfs als je googled naar een bepaald product en je kunt hem op site A kopen en je kunt een bol.com kopen, kan die bij bol.com zelfs nog duurder zijn, maar omdat daar het gemak is, ga jij daar de order plaatsen.

De wetmatigheid van de zwaartekracht, zorgen dat je klant aandacht krijgt, zorgen dat je klant snapt met wie die zaken doet. Je ziet steeds de balletjes stuiteren, ik stop ermee. Zorgen dat de klant snapt waarom die zaken met jou doet. Dat geldt overal. Bovendien, ik snap best dat je bol.com als voorbeeld zou willen gebruiken, maar zolang jij geen omzet doet als bol.com, geldt dat voorbeeld niet.

Drie, vier, vijf, zes, zeven, acht miljoen, is een mooie hoeveelheid omzet, toch kunnen we daar door het glazen omzetplafond breken. Omdat wij gewoon aandacht gaan geven aan klanten, onder andere. Ik zat even bezoekverslagen te typen, ik liet dat even op mij inwerken, want ik zag iedere keer die rode draad van die gesprekken terugkomen en toen dacht ik: ‘Ja.. De wetmatigheid van zwaartekracht geldt overal. Ook rondom je klanten database.’

Dus ben jij nou een ondernemer, herken je dit, loop je hier tegen aan en zit jouw bedrijf, jou maak- en je handelsbedrijf, ook nog eens in het vierkant: Den Haag, Zoetermeer, Alphen aan de Rijn, Lisse en vind je het gewoon leuk om eens een keer met mij of met Marco van gedachten te wisselen? Connect dan met mij.

Ga naar Growdiction.nl (daar ben je al) en klik hier en laat een bericht achter. Dan komen we op de koffie en het kan zijn dat we op dat moment besluiten om te gaan investeren in jou, jouw organisatie, jouw bedrijf en dat wij de matigheid van zwaartekracht gaan toepassen.

Ook binnen jouw klantendatabase, waardoor we weer opnieuw groei gaan realiseren, want daar gaat het om. Oké, dit was wat ik op een rijtje wilde zetten.

Dit is waarvan ik dacht: ‘Weet je wat ik doe? Ik maak daar gewoon even een videootje van! Dus, bij deze.
Zie ik je (LinkedIn) connectie tegemoet? Fantastisch!

Oh en trouwens, vond je deze video interessant, klik dan even op ‘interessant’.

Tot de volgende keer, Dááág!