Klik op de video hierboven.
De video is expres opgenomen in de ‘upright position’ én voorzien van ondertiteling.
**KIJK-TIP**
(1) Deze video is ondertiteld.
(2) Bekijk je deze vlog op je smartphone? Tik op de video om ‘m beeldvullend te bekijken. Hieronder vind je de uitgeschreven tekst.
Hey hoi, leuk dat je kijkt naar opnieuw een vlog van Growdiction.
Ik ben Henk-Jan van Essen en in deze vlog ga ik het met je hebben over bedrijfsoverdracht.
Dat wil zeggen, wij houden ons binnen Growdiction met drie dingen bezig.
Even op alfabetische volgorde:
Onze naam komt eigenlijk voort uit die derde; uit ‘Groei’, want dat is waar wij groot mee zijn geworden. Dat is waar wij heel veel ondernemers mee helpen en mee kunnen helpen.
Van de week gebeurde er iets heel vreemds en ik zag dat net in de e-mail. Want ik kreeg namelijk een e-mailtje van een ondernemer waar ik op de koffie was geweest en die was na het gesprek met mij, was die weer door de organisatie gelopen en daar werd die aangesproken door iemand, en werd die even apart genomen;
“Zeg, ben jij soms het bedrijf aan het verkopen?”
Waarop die ondernemer zegt: “Uhhh Neen, hoezo?”
“Ja nou, ik zag net een meneer lopen waarvan ik het vermoeden hebt dat die zich met de verkoop van bedrijven bezig houdt.”
Ja, dat is het gevolg van een bekende Nederlander. En dan heb ik nog maar een paar vlogjes gemaakt. Kun je nagaan.
Wat bleek namelijk, zo lees ik net in die e-mail, deze desbetreffende persoon heeft inderdaad een paar keer een vlog van mij bekeken, weet dat wij ons bezig houden met Bedrijfsoverdracht, Business Coaching én met Groei (tot zover deze reclame) en vervolgens zag die mij daar rondlopen. Dus dan is de conclusie “Ja, hij gaat zijn bedrijf verkopen.”
Nou, in dit geval, niets is minder waar, want het is natuurlijk een gegeven dat wij ons bezig houden met groei.
Ook deze ondernemer ervoer dat er een glazen plafond is van een bepaald bedrag aan omzet… waarbij het maar niet wilde lukken om door daar plafond te gaan, en hij wilde graag van mij weten
…”Wil je eens even een analyse maken om te zien of dat er een mogelijkheid is om wél door dat plafond te gaan?”
Nou, dat doe ik heel graag. Dat doen we als team Marco en ik, en de mensen achter ons, doen we dat heel graag.
Maar je ziet wat er gebeurt,… op het moment dat je drie takken van sport aanbiedt en mensen zien mij lopen, dat ze gelijk denken “Hey, hier is wat aan de hand.”
Dat is eigenlijk vreemd. Want je werkt bij een bedrijf. Daar heb je een eigenaar en je weet dat er een keer een moment komt dat die eigenaar exit is. En dan heb ik het niet over ‘op deze manier’ maar ik heb het erover dat die z’n bedrijf verkoopt.
En daar zit emotie achter, zo hebben we ondertussen gemerkt bij de bedrijfsoverdrachten die wij hebben begeleid.
Want die emotie die werkt als volgt:
Stel je bent op zoek naar een andere baan. Je gaat op Indeed kijken naar allerlei advertenties waarin bedrijven zich op een leuke manier presenteren. Je hebt iemand gevonden, een bedrijf gevonden waarvan je denkt “Dat is een goede tekst en DAT is de job die ik wil.” Dus wat ga je doen? Je gaat zitten typen en vervolgens verstuur je dat emailtje in de hoop dat er misschien wat staat te gebeuren. Warempel! Het eerste gesprek… het tweede gesprek én het derde gesprek volgt met een handtekening. Jij gaat voortaan werken bij ABC en daarna begint het proces.
Want na 2, 3, 4, 5, 8 weken, na 12 weken werk jij deels voor ABC en tegelijkertijd voor de desbetreffende ondernemer, tenminste als die ondernemer zijn zaakjes goed voor elkaar heeft. Daar zal ik in een volgende vlog wat meer over vertellen.
Als daar dus een band is tussen werknemer en werkgever dan zullen het misschien niet altijd beste vriendjes worden maar er ontstaat wel een emotie op het moment dat er bekend wordt dat het bedrijf wordt verkocht. Dat is iets waar je altijd rekening mee moet houden.
In dit geval was het zo, wij gaan dit bedrijf helpen om te groeien.
Op naar de volgende stap en in dit geval is dat groei.
Maar natuurlijk heb ik de ondernemer gevraagd “En wat is jouw exit strategie?” Het is namelijk een standaard vraag die ik altijd stel. “Ga je binnen 5 jaar verkopen? Binnen 2 jaar of binnen 10 jaar of of moet je er voorlopig nog niet aan denken?
Ook in dat geval moet je er wel over nadenken en iets aan doen zo is mijn ervaring.
Maar ja…
Weet je? Nodig me op de koffie dan hebben we het er over.
Groei en de emotie die erbij komt kijken op het moment dat je mij door je pand niet lopen.
Ik las het net in een e-mailtje. Ik moest er om glimlachen.
Ik dacht: “Weet je wat ik doe? Ik maak daar gewoon een videootje van.”
Nou, dus bij deze.
Hey, tot de volgende keer!