We realiseren ons dat het term ‘Business Coaching’ te pas en te onpas wordt gebruikt. We zijn dan ook geneigd om hier te schrijven “Wij zijn anders”, maar uiteindelijk bepaalt u dat, en niet wij. Belangrijker is dat er een match is, dus wellicht moeten we gewoon maar uitleggen wat we wél en niet doen.
Laten we er maar niet omheen draaien. Binnen zowel onze eigen business als bij de bedrijven waar we aan het roer hebben gestaan, weten we dat er momenten zijn dat je behoefte hebt aan (externe) motivatie. Soms ben je zo met de business verweven, dat iemand je even moet helpen om het overzicht weer te zien. Dat wordt als een enorme opluchting ervaren. Soms zijn we een pain in the ass (dan bent u alvast gewaarschuwd), soms die hand op de schouder of dat klankbord.
We hebben inmiddels verschillende trainingsprogramma’s doorlopen en zelf ontwikkeld. Vanuit die kennis en kunde acteren wij als coach. Bij uw als ondernemer, bij het directieteam, of bij de onderliggende afdelingen. We zien onszelf niet als trainers, maar als het moet, stropen we de mouwen op om uw mensen te helpen nieuwe inzichten te krijgen.
We hebben ervaring opgedaan. Dat is een mooie omschrijving van het feit dat we in het verleden fouten hebben gemaakt. Daar hebben we van geleerd en die kennis nemen we mee bij onze begeleiding. Daardoor kunnen we al snel inschatten wat het potentieel is. Bij uw mensen, en in een aantal gevallen in de markt. Nog afgezien van wat de EBITDA doet, natuurlijk.
Hoe mooi is het als u uw medewerkers kunt stimuleren om verder te kijken dan hun eigen neus. We zien dat er binnen bedrijven veel potentieel verstopt zit. Er zijn namelijk managers die acteren vanuit “Dit is je taak, daar ben je voor aangenomen en daarmee klaar.” (yep, we maken het mee) U kunt zelf wel inschatten welk effect dat heeft op de groei van de onderneming.
Deskundige mensen die gemotiveerd zijn om elke dag lekker aan de slag te gaan, zijn het goud voor ieder bedrijf. Dat geldt voor u, en voor iedereen waar u mee samenwerkt. Het Joharivenster geeft aan dat we soms dingen doen waarvan we ons niet bewust zijn, maar ook dat er dingen zijn die we beter wél hadden kunnen doen. Het feit dat u nu deze tekst zit te lezen kan worden opgevat als ‘ik snap dat ik bepaalde zaken onvoldoende onder de knie heb’, en op zich bent u daarin dus ‘bewust onbekwaam’.
Welke vorm van ondersteuning u ook kiest, u kunt altijd een beroep doen op ons als klankbord. De ondernemers met wie wij samenwerken, merken al snel onze gekte waardoor ze constant worden geprikkeld. Daar moet u wel tegen kunnen. De vraag “Wat vind jij dat ik in deze situatie moet doen?” is een vraag die we veel horen (en terugkaatsen met: “Oké, praat me eens bij. Waar sta jij?”
Iemand die als ceo een organisatie van 1.800 medewerkers heeft aangestuurd heeft met heel veel ‘corporate onderwerpen’ te maken gekregen. Van HR tot corporate governance, van financiering tot herstructurering. Of wat dacht je van iemand die salesteams heeft aangestuurd, nieuwe verkoopstrategieën en nieuwe marketingfunnels heeft bedacht en geïntroduceerd. Bedenk eens wat u kunt bereiken omdat u daar volop van kan profiteren.
Advies en support liggen heel dicht bij elkaar. Een advies kun je aanhoren en naast je neerleggen. Support betekent dat we naast u staan, mee doen, en samen de tent runnen. Deze aanpak heeft onze voorkeur, maar dat had u inmiddels misschien al wel begrepen.
Bij de term ‘Business Coaching’ hoort ‘uurtje factuurtje’. Voor de eerste kennismaking vinden we dat prima, maar zodra we lekker met elkaar op weg zijn, vinden we het erg plezierig als we de dingen ook samen gaan doen. In dat geval…
Er zijn ook activiteiten die we niet doen:
Credits foto: Quality Service Contractors