Henk-Jan zat van het weekend met iemand te praten, en die vertelde mij over een van zijn leveranciers. Op gegeven moment zegt hij: “Dat is toch zo’n ongelofelijke koekebakker.” Wat later zat hij over dat woord na te denken. Koekebakker. Vervolgens ontspruit er een metafoor in zijn hoofd. Kijk, of lees maar mee.
Liever lezen dan bovenstaande video kijken? Deze tekst is de ondertiteling van de video:
Toen ik later naar huis reed, zat ik over dat woord na te denken.
Koekebakker. Toen dacht ik: “Ja, er is een hele markt van koekenbakkers. Er is een hele markt.”
Ook als je in de supermarkt kijkt. Als je in de supermarkt kijkt er zijn allerlei manieren om je eigen pannenkoek te bakken. Volkoren, of er moet water bij of er moet zelfs melk bij en eieren bij.
Dus er zijn allerlei soorten recepten waar je zelf voor kunt kiezen. Ieder op zijn eigen soort en bij zijn eigen publiek.
Er is zelfs één gerecht, één recept dat komt zelfs terecht in een kookboek. Het kookboek dat zegt op een gegeven moment: “Pak maar gewoon wat melk en pak wat eieren en en snufje van dit en een snufje van dat en vergeet de kokosmelk niet.” Nou, en dan krijg je een hele andere koekebakker.
Een koekebakker die wat anders aanbiedt.
Eigenlijk is dat met iedere markt zo.
Eigenlijk zijn wij ondernemers allemaal koekenbakkers. En het is nog maar net even de vraag, [hard geluid van brommer] Het is nog maar net even de vraag, of dat dan inderdaad past bij jouw klant.
Maar de ene klant zegt: “Doe mij maar water,” de andere klant zegt: “Doe mij maar eieren en melk”, weer een ander zegt: “Ooh weet je wat? Als jij nou die pannenkoek bakt, dan wil ik wel gezellig even bij je komen zitten”.
Het is nog maar net wat jij aanbiedt,
waardoor uiteindelijk de klanten voor jou kiezen.
Dus in die hele grote markt van koekenbakkers, is er altijd wel een mogelijkheid om jouw specifieke doelgroep aan te spreken.
Nou, ik realiseer me dat dit een ongelofelijke ‘open deur’ is, maar ja, je kent me, het schoot me te binnen en ik dacht: “Ik maak er gewoon even een vlog van.”